Bacalaureat 2013 / Vezi aici subiectele picate la Limba şi Literatura Română şi cum trebuia să le rezolvi!
Publicat pe 01.07.2013 la 11:59 Actualizat pe 01.07.2013 la 13:37
Anul acesta, pentru prima dată, elevii care au susţinut examenul de Bacalaureat la Limba şi Literatura Română au avut subiecte diferite. Astfel, cei de la profilul uman au avut la partea a treia o poezie care aparţine curentului simbolist, iar cei de la profilul real au avut o poezie care aparţine curentului modernist.
Anul acesta, pentru prima dată, elevii care au susţinut examenul de Bacalaureat la Limba şi Literatura Română au avut subiecte diferite. Astfel, cei de la profilul uman au avut la partea a treia o poezie care aparţine curentului simbolist, iar cei de la profilul real au avut o poezie care aparţine curentului modernist.
La profilul real s-a ales varianta 7. Uite ce subiecte au avut de rezolvat elevii şi cum trebuiau abordate!
Subiectul I, un text din "Scrinul Negru" de George Călinescu.
"Strada Rahmaninov era la capătul ei dinspre lacuri un simplu drum de ţară mergând între un mal de lut şi un şir de castani înalţi, pe lângă care se întindeau gardurile unor case de pe străzile perpendiculare - răspunzînd spre lacul Floreasca - şi zidurile cu ferestre mici ale unui fost grajd de cai de curse. Adesea, mormane de fân şi de gunoaie umpleau aerul cu un miros hibrid de iarbă cosită şi de putrefacţie acră [...]. Deasupra dâmbului, şedea dezvolată ruina roşie a unei case neterminate. [...] De acolo, strada era pavată şi canalizată, dar aproape fără nicio casă, întocmai ca şi celelalte străzi din parcelare, presărate doar cu câteva vile, nu lipsite de gust. [...] Pe drum [...], venea într-o după-amiază de decembrie a anului 1950, dinspre strada Băneasa Ancuţa, o ceată de vreo douăzeci de persoane, bărbaţi şi femei, într-o coloană de câte doi. [...] Cu greu un spectator neinformat şi-ar fi putut da seama cine sunt aceşti oameni. Unii păreau lucrători sau mici împiegaţi, alţii aproape cerşetori, câţiva erau îmbrăcaţi mai bine, dar în veşminte prea uzate [...]. Toţi se asemănau prin familiaritatea lor discretă, prin respectul pe care şi-l acordau unul altuia, indiferent de înfăţişarea vestimentară, în fine, prin figurile destinse şi expresive, în contrast cu ţinuta lor. O femeie în vârstă, iaşită la un gard, atinse de braţ pe unul din el. Acesta era un bărbat înalt, voinic, cu părul cărunt, tuns mărunt şi ascuns în parte sub şapca dată pe spate. Avea pe el numai un costum de haine gri cu petice, foarte umflat, semn că pe dedesubt era prevăzut cu un cojocel, în picioare purta bocanci grei, iar pantalonii erau strânşi jos, la gleznă, cu câte-un gumilastic gros. Omul înalt părea un hamal, iar gumilasticele aveau probabil scopul să-i degajeze picioarele în mers. Pe umerii sacoului erau cusute două bucăţi de sac gros, în vederea, fără îndoială, de a feri haina de eroziune la ridicarea greutăţilor şi de a sluji totodată ca un soi de perne de amortizare a izbiturilor."
1. Numeşte un sinonim pentru sensul din text al cuvintelor: mormane şi uzate
Pentru fiecare sinonim corect aceştia vor primi câte un punct fiecare.
2. Explică rolul cratimei în secvenţa "cu câte-un gumilastic"
Aici elevii iau punctajul de 2 puncte dacă explică că resspectiva cratimă este pusă pentru o rimă corectă
3. Construieşte un enunţ în care să foloseşti o locuţiune/expresie care să conţina cuvântul "umăr".
2 puncte se vor da pentru enunţul în care se foloseşte locuţiunea sau expresia corectă ce conţine cuvântul "umăr"
4. Menţionează tipul de perpectivă narativă.
De data aceasta, elevii vor primi 4 puncte pentru menţionarea tipului de perspectivă narativă.
5. Precizează două motive literare prezente în text
Elevii vor primi câte 2 puncte pentru fiecare motiv literar în parte.
6. Selectează două secvenţe care fixează dimensiunea spaţială.
Aici se vor da câte 2 puncte pentru fiecare secvenţă.
7.Prezintă rolul verbelor la timpul imperfect din textul dat.
Pentru idetificarea verbelor absolvenţii vor primi câte 4 puncte
8. Ilustrează, cu exemple două trăsături ale genului epic.
2 puncte se vor da pentru fiecare trăsătură identificată
9. Comentează în 60-100 de cuvinte următoarea secvenţă din text: "Acesta era un costum de haine gri cu petice, foarte umflat, semn că pe dedesubt era prevăzut cu un cojocel, în picioare purta bocanci grei, iar pantalonii erau strânşi jos, la gleznă, cu câte-un gumilastic gros. Omul înalt părea un hamal, iar gumilasticele aveau probabil scopul să-l degajeze picioarele în mers. Pe umerii sacoului erau cusute două bucăţi de sac gros, în vederea, fără îndoială, de a feri haina de eroziune la ridicarea greutăţilor şi de a sluji totodată cu un soi de perne de amortizare a izbiturilor".
Subiectul Numărul 2
Un text argumentativ de 150-300 de cuvinte despre importanţa alegerii unui model de viaţă. Elevii trebuie să respecta structura discursului argumentativ.
Rezolvare: Elevii vor trebui să demonstreze că au coerenţă în exprimare şi că ştiu că un text argumentativ porneşte de la o ipoteză şi în final trebuie să se ajungă la o concluzie.
Subiectul Numărul 3
Un eseu de 600 - 900 de cuvinte în care să prezinte tema şi viziunea despre lume dintr-un text poetic studiat aparţinând lui Tudor Arghezi, Ion Barbu sau Lucian Blaga. Ei trebuie să evidenţieze două trăsături pentru încadrarea textului poetic într-o orientare literară, într-o perioadă, într-un curent cultural şi literar sau într-o orientare tematică. De asemenea, trebuiau să prezinte două imagini sau idei poetice relevante pentru tema şi viziunea despre lume din text. Să ilustreze patru elemente de compoziţie şi limbaj ale textului poetic studiat, semnificative pentru ilustrarea temei şi a viziunii despre lume (imaginar poetic, titlu, incipit, relaţii de opoziţie şi de simetrie, motiv poetic, laitmotiv, figuri semantice, elemente de prozodie). "Susţinerea unei opinii despre modul în care tema şi viziunea despre lume se reflectă în textul poetic studiat".
Rezolvare: Absolvenţii vor trebui să facă o scurtă prezentare a curentului modernist, să prezinte tema, titlul şi figurile de stil din text.
Iată subiectele pentru profilul uman!
Subiectul 1 : "Accidentul" de Mihail Sebastian
Elevii aveau de explicat rolul cratimei, de găsit sinonime contextuale şi să identifice două cuvinte care să demonstre cărui gen îi corespunde textul dat.
Subiectul 2 : Absolvenţii de uman au avut de scris un text argumentativ cu titlul ''Rolul jurnalului în viaţa adolescentului".
Aici se urmărea de asemenea coerenţa exprimării, 2 argumente care trebuiau să susţină ipoteza de la care au pornit elevii , dar şi concluzia la care au ajuns aceştia.
Subiectul 3: Elevii au avut de prezentat o poezie care aparţine curentului simbolist
La corectare se va ţine cont de prezentarea detaliată a temei, identificarea tuturor figurilor de stil şi explicaţia acestora, dar şi prezentarea curentului simbolist cu toate trăsăturile specifice. De asemenea se va ţine cont de normele ortografice şi ortoepice.