Operaţiunile de salvare, lovite de incompetenţă! Două ministere au încălcat legea
Publicat pe 22.01.2014 la 23:59 Actualizat pe 23.01.2014 la 00:05
"Intervenţia de luni a fost un eşec", spunea ieri dimineaţă prim-ministrul. Caracterizarea nu e suficientă pentru a descrie paralizia autorităţilor centrale în cazul accidentului aviatic de acum două zile.
"Intervenţia de luni a fost un eşec", spunea ieri dimineaţă prim-ministrul. Caracterizarea nu e suficientă pentru a descrie paralizia autorităţilor centrale în cazul accidentului aviatic de acum două zile.
Treziţi parcă din somn, guvernanţii şi-au adus aminte că existau reguli - în vigoare - care prevedeau în mod clar cine şi ce trebuie să facă într-un astfel de eveniment. Documentul are şi un nume: Hotărârea de Guvern 741 din 2008 "pentru aprobarea Regulamentului privind gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de producerea unui accident de aviaţie civilă". Adică, exact pentru gestionarea unui accident ca cel de luni. Hotărâre de guvern ale cărei prevederi au fost încălcate flagrant de reprezentanţii a două ministere: Ministerul Afacerilor Interne şi Ministerul Transporturilor.
Ministerul Transporturilor trebuia să decidă
O lectură sumară (şi organigrama) arată limpede că, supriză!, Ministerul Transporturilor - condus de Ramona Mănescu - este cel care avea putere de decizie în astfel de cazuri şi locul în care trebuia format un "un comitet pentru situaţii de urgenţă". Nu Ministerul Afacerilor Interne şi nu "o celulă de criză" condusă de secretarul de stat Cătălin Chiper, cel care - în treacăt fie spus - confunda noţiuni elementare de geometrie precum raza şi suprafaţa, aşa cum a demostrat în intervenţia sa de la Antena 3 din seara zilei de luni. Rămâne încă nelămurit de ce Ministerul Transporturilor nu şi-a asumat acest rol. Necunoşterea legii nu scuză nerespectarea legii.
"A fost o operaţiune bine organizată"
În plus, potrivit HG 741/2008, controlul misiunilor de salvare este exercitat tot de către Ministerul Transporturilor prin "centrul operativ" în coordonare cu Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă. "Considerăm că a fost o operaţiune bine organizată. Mă refer la operaţiunea de căutare-salvare", era poziţia MAI, luni seara, prin vocea aceluiaşi secretar de stat Cătălin Chiper, exact în momentul în care pe ecranele televizioarelor rulau imagini cu victimele pline de sânge ale accidentului.
Comitetul invizibil de la Transporturi
Capitolul II din "Regulamentul privind gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de producerea unui accident de aviaţie civilă", precizează clar care sunt structurile "cu atribuţii în gestionarea situaţiei de urgenţă şi coordonarea operaţiunilor de salvare" la articolul 4. Negru pe alb, numărul unu pe listă este "comitetul ministerial pentru situaţii de urgenţă din cadrul Ministerului Transporturilor", comitet care nu a funcţionat nicio secundă în cazul accidentului de luni.