Ce să faci în vacanța din străinătate dacă pierzi sau ți se fură actele de identitate? Câțiva pași de urmat
Publicat pe 18.06.2022 la 19:22 Actualizat pe 18.06.2022 la 19:22
Sezonul vacanțelor s-a deschis în sfârșit, iar românii se pot bucura de zilele calde, plecând la ei doar cu actele de identitate și fără să mai prezinte certificat de vaccinare sau de test COVID-19. Iată ce trebuie să faci dacă pierzi sau ți se fură actele de identitate! Ai de urmat câțiva pași.
- Ce să faci în vacanța din străinătate dacă pierzi sau ți se fură actele de identitate
- Câțiva pași extrem de simpli de urmat
Potrivit HotNews.ro, oficialii Ministerului Afacerilor Externe au transmis informații la zi cu privire la ce ai de făcut în situația în care îți pierzi sau ți se fură actele de identitate în vacanța din străinătate. Iată câțiva pași pe care trebuie să-i urmezi!
Ce să faci în vacanța din străinătate dacă pierzi sau ți se fură actele de identitate
În cazul în care îți pierzi sau ți se fură actele de identitate, primul lucru pe care trebuie să-l faci este să anunți imediat Ambasada sau Consultantul României și autoritățile locale de Poliție. Aveți nevoie de o dovadă cu privire la pierdere sau furt.
„În cazul pașapoartelor pierdute sau furate, este necesară sesizarea autorităților locale de poliție și obținerea unei dovezi a reclamării pierderii sau furtului, dovadă care va fi prezentată la ambasada sau consulatul României în străinătate, odată cu depunerea cererii pentru titlul de călătorie, în vederea reîntoarcerii în ţară”, au declarat oficialii MAE.
Pe site-ul propriu, Ministerul Afacerilor Externe are a făcut o serie de recomandări în privința sesizării la Poliție, precum:
-căutaţi să beneficiaţi de prezenţa şi de declaraţiile unor martori care să ajute la descrierea faptelor şi a făptaşului;
-însoţiţi declaraţia făcută la poliţie cu o listă a obiectelor care v-au fost furate sau v-au dispărut;
-solicitaţi autorităţilor de poliţie emiterea unui raport (raportul poliţiei vă va fi de folos în cazul în care obiectele furate sau dispărute erau asigurate).
Al doilea lucru pe care trebuie să-l faceți este să obțineți titlul de călătorie care îți permite să te întorci în țară. Dovada de la Poliție trebuie prezentată la Ambasadă sau Consultantul României din țara respectivă, odată cu depunerea cererii pentru titlul de călătorie, în vederea reîntoarcerii în ţară.
„Titlul de călătorie este documentul care se eliberează de către misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României cetăţenilor români aflaţi în străinătate, dar care nu mai posedă un document de călătorie valabil (paşaport sau carte de identitate). Acesta va fi folosit numai pentru ca titularul să se întoarcă în ţară.
Titlul de călătorie se eliberează direct de ambasadă sau consulat, pe baza cererii completate și semnate de către solicitant și a dovezilor privind identitatea și cetățenia română a solicitantului.
În astfel de cazuri, având în vedere situația deosebită în care se află cetățenii români ale căror acte sunt pierdute/deteriorate/furate, titlul de călătorie se eliberează fără a fi necesară o programare prealabilă”, a mai explicat MAE.
Cum obți titlul de călătorie. Eliberarea pentru acest act este gratuită
Potrivit MAE, „pentru obținerea titlului de călătorie, cetățenii români se pot prezenta la sediul misiunii diplomatice sau oficiului consular, în timpul orelor de program sau, dacă deplasarea este urgentă, pot să contacteze în prealabil misiunea diplomatică sau oficiul consular prin intermediul telefonului de urgență, urmând a fi stabilită data prezentării pentru eliberarea documentului de călătorie.
Odată ajuns la sediul misiunii diplomatice sau oficiului consular, cetățeanul român va prezenta personalului consular situația și va pune la dispoziție informații și orice documente necesare identificării sale (un act de identitate valabil sau a cărui valabilitate a expirat), carte de identitate, carte de identitate provizorie, buletin de identitate, paşaport anterior, certificate de dobândire/redobândire a cetăţeniei române, atestaţii de clarificare a statutului juridic în raport cu statul român) sau acte de stare civilă (certificat de naştere, certificat de căsătorie) și două fotografii de tip pașaport, color, de dată recentă.
În cazul în care documentele prezentate nu stabilesc cu certitudine identitatea și cetățenia română a solicitantului, eliberarea titlului de călătorie se va face numai după verificarea acestor date de către autoritățile române, pe baza informațiilor furnizate de solicitant.
Urmare procesului de digitalizare și debirocratizare implementat de către MAE, cetățenii români nu mai completează cererile de servicii consulare sau alte formulare. Acestea sunt generate electronic, respectiv tipărite, pe baza datelor introduse de personalul consular în aplicațiile informatice.
Pentru mai multe informații, va rugăm accesați link-ul https://econsulat.ro/, secțiunea “Documente de călătorie”.
Pe site-ul econsulat.ro se precizează următoarele aspecte în acest sens:
„În cazul în care solicitantul nu posedă niciun document de identitate sau de stare civilă românesc, iar din consultarea bazelor de date disponibile la misiune nu se poate stabili identitatea sa, precum și calitatea de cetățean român, este necesară identificarea persoanei în România.
Operaţiunile de identificare se efectuează de către misiunea diplomatică/oficiul consular la care se solicită eliberarea titlului de călătorie și nu se percep taxe consulare.”
În privința costurilor, MAE declară că „în conformitate cu prevederile legale în vigoare, misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României în străinătate prestează acest serviciu cu titlu gratuit”.
În cât timp se eliberează acest titlu de călătorie și cât timp este valabil acesta
Potrivit econsulat.ro, „titlul de călătorie se eliberează, de regulă, în aceeaşi zi în care a fost depusă cererea la misiunea diplomatică sau oficiul consular al României din străinătate”.
„Valabilitatea titlului de călătorie este de cel mult 30 de zile și încetează de drept la data intrării titularului în România. Titlul de călătorie nu poate fi folosit pentru reîntoarcerea în țara de reședință sau de domiciliu și nici pentru deplasarea în alte state”, mai afirmă MAE.
Ce trebuie să faci imediat ce ai ajuns în țară cu titlul de călătorie pentru a face rost de noi acte de identitate
Ministerul Afacerilor Externe declară că „pierderea pașaportului se declară de îndată de către titular sau, după caz, de către părinții unui minor, reprezentanții legali ori însoțitorii acestuia, la cea mai apropiată unitate de poliție sau la orice serviciu public comunitar de pașapoarte, ori la Direcția Generală de Pașapoarte”.
Citește și: Cât costă o vacanță în Franța. Prețul pentru 5 zile de distracție