Un român a cumpărat 500.000 de măşti pentru guvernul chinez! Tirul în care erau transportate obiectele sanitare a fost păzit de oameni înarmaţi până în dinţi
Publicat pe 28.02.2020 la 13:13 Actualizat pe 28.02.2020 la 13:29
Criza de măşti care a pornit în urma epidemiei mondiale de coronavirus a făcut ca preţul obiectelor sanitare să crească semnificativ.
Criza de măşti care a pornit în urma epidemiei mondiale de coronavirus a făcut ca preţul obiectelor sanitare să crească semnificativ.
Acesta este şi motivul pentru care un român a achiziţionat 500.000 de măşti pe care le-a transportat sub pază armată.
Ovidiu Olea, un român stabilit în Hong Kong, a povestit de ce a cumpărat un număr impresionant de măşti, dar şi de ce a fost nevoie să le păzească atât de strict.
"A fost nevoie de şase inşi, trei maşini şi 20 de piese de armament pentru escortarea transportului de măşti din Africa de Sud.", a povestit românul, pentru Adevărul.
Decizia şi motivele românului au fost expuse într-un articol al revistei Financial Times. În articol se vorbeşte despre nevoia acută de măşti din întreaga lume.
"O creştere uriaşă a cererii, care a lăsat farmaciile şi supermarket-urile din întreaga lume fără măşti, a stârnit o cursă globală pentru a umple vidul creat şi a expus o dependenţă faţă de producătorii din China pentru un articol low cost a cărui valoare a crescut enorm.", scrie în articolul publicat de Financial Times.
"După ce a plasat o comandă pentru 500.000 de măşti din Africa de Sud, Ovidiu Olea a fost obligat să angajeze o escortă înarmată pentru asigurarea transportului către aeroport.", mai scrie în Financial Times.
Românul a investit într-o firmă africană
Românul, originar din Cluj, a încercat să gasească o firmă care să producă măşti, pentru a le putea cumpăra şi distribui angajaţilor firmei pe care o conducea. Ovidiu Olea a găsit o companie producătoare tocmai în Africa de Sud.
"În Africa este dezvoltată industria minieră, aşa că am găsit compania asta nu foarte mare, aş zice de mărime medie, care furnizează măşti pe întregul continent, de la Maroc la Congo şi până la Africa de Sud. Ei îşi făceau treaba lor, aveau o producţie constantă de măşti pe care o cumpăra industria minieră, nu se îmbogăţeau, dar nici nu o duceau rău.", povesteşte românul.
Iniţial, Ovidiu dorea să cumpere doar 100 de măşti, dar şi-a regândit decizia şi a ajuns să cumpere o jumătate de milion.
"Având în vedere că aveam bani în bancă şi nu făceam nimic cu ei, am zis să fac o investiţie. Domeniul meu de activitate fiind sistemele de plată, ştiam nişte administratori de farmacii cu desfacere la public. I-am sunat, i-am întrebat dacă le convine preţul şi mi le-au cumpărat toate în mai puţin de un minut, în condiţiile în care eu nici nu le aveam.”, mărturiseşte clujeanul.
În ce condiţii a ajuns tirul cu măşti la destinaţie
Pentru ca tirul cu măşti să nu fie prădat, având în vedere că epidemia a isterizat întreaga lume, Ovidiu Olea a angajat o firmă de securitate.
"Iniţial, era vorba despre un transport de 35 de minute, de la fabrică la aeroportul din oraş, apoi la aeroportul din Johannesburg şi de acolo, pe cale aeriană, în Hong Kong. Dar a apărut o problemă, având în vedere că marfa nu putea fi transportată cu avionul din Durban (oraşul unde se afla fabrica de măşti-nr) la Johannesburg. Drumul de circa 500 de kilometri, de vreo 14 ore, trebuia făcut cu TIR-ul.", a mai declarat românul.
Când angajaţii firmei de securitate au aflat despre ce încărcătură era vorba şi distanţa care trebuia parcursă, au decis ca grupul de protecţie să fie format din trei maşini şi şase oameni înarmaţi temeinic.
"Maşinile au trebuit marcate, pentru că regula în Africa de Sud este că dacă eşti înarmat pentru uz personal nu trebuie marcată maşină, dar oamenii aveau arme ca pentru război, aşa că au mers cu maşini marcate, lucru care a atras şi mai multă atenţie.", a explicat Ovidiu Olea, pentru Adevărul.
Deşi drumul a fost estimat la 14 ore, el a juns să dureze 27 de ore, din cauză că şoferul a făcut pauză de somn.
"Cum firma nu-i plătea să stea la un hotel, au oprit TIR-ul în mijlocul Africii să doarmă şoferul. În acest timp, cei de la firma de securitate au trebuit să patruleze în zonă.", povesteşte Ovidiu.
După ce marfa ajuns la eroport, a mai durat câteva ore pentru ca măştile să ajungă la depozitul clujeanului.
Deşi a părut o investiţie profitabilă, Ovidiu spune că nu o să mai cumpere măşti din Africa de Sud, preţul lor crescând de opt ori.
"Săptămâna trecută, preţul nu scădea sub 2,70 de dolari la poarta fabricii, pe mască. Este vorba despre măşti de praf, din acelea cu filtru, care se pot folosi de mai multe ori, testate şi certificate, produse de cea mai mare calitate.”, a mai adăugat românul.