Cazul scandalos a unor angajați trimiși în șomaj tehnic! În plină criză sanitară, medicii îi refuză pentru ca nu apar ca asigurați la sănătate
Publicat pe 08.07.2020 la 20:58 Actualizat pe 08.07.2020 la 22:03
Un caz scandalos se petrece în România! Unii angajați, trimiși în șomaj tehnic, sunt refuzați de medici deoarece nu apar ca asigurați la sănătate! Experiții contabili dau vina pe sistemele informatice ale statului.
- Angajații trimiși în șomaj tehnic nu pot beneficia de asigurarea de sănătate!
- Angajatorii sunt revoltați!
Nu este prima dată când sistemul sanitar este pus la îndoială. Expertul contabil, Valentina Saygo, ne explică faptul că problema se află la baza de date și la transmiterea informațiilor de la ANAF către Casa de Sănătate. Angajații trimiși în șomaj tehnic trebuie să rămână încontinuare asigurați la sănătate, întrucât calitatea de „asigurat” se dobândește la data contractului de muncă.
În momentul de față, cei mai mulți angajați aflați în această situație povestesc că nici nu știau că nu mai apar în sistem ca asigurați. Au aflat acest lucru abia atunci când au avut nevoie se servicii medicale și nu le-au putut fi oferite de către medici. Mai grav este că bazele de date sunt alterate, iar angajatorii au fost nevoiți să se ocupe personal de aceste probleme, pe banii și timpul lor. Deși nu este vina lor, angajatorii și contabilii au depus multă muncă suplimentară și neplătită pentru a remedia situația, fapt ce putea duce la tensiuni între angajatori și angajați, după cum spune Saygo
Valentina Saygo ne informează că situația a fost remediată punctual și parțial. Angajații au cerut fiecare în parte adeverințe de salariat de la angajatori. Totuși, se cere digitalizarea sistemului informatic ale Fiscului și ale Casei de Sănătate.
Sistemul nostru nu funcționează într-un mod eficient, susține Saygo. Site-ul Casei de Sănătate este defectuos, iar pentru a rectifica statutul angajatului în „asigurat”, este nevoie ca modificarea să fie făcută manual, căci softurile nu sunt adaptate în acest sens.
Reacția caselor de pensii a venit imediat. Acestea au transmis că situațiile neplăcute pot fi soluționate prin depunerea unor declarații rectificative, de către contabili.
Anunţul Casei de Asigurări de Sănătate a Municipiului Bucureşti:
„În atenţia angajatorilor care au raportat salariaţi aflaţi în şomaj tehnic/concedii fără salariu/perioade suspendate – situaţii în care D112 a fost depusă fără contribuţii la CASS. De exemplu: când categoria de salariat a fost ȋnchisă la data de 31.03.2020. Aceasta s-a datorat faptului că s-au depus raportări fără sume (concediu fără salariu, suspendare...etc.) la nivelul Declaraţiei (D112) aferentă lunii aprilie 2020. În astfel de situaţii trebuie aplicate dispoziţiile ORDIN Nr.611/138/127/2019 din 31 ianuarie 2019, respectiv la revenirea dintr-o perioadă nesalariată, data intrării ȋn categoria de asigurat (data ang) devine data la care se reiau raporturile de muncă (va fi o dată după 01.04.2020) şi rămâne aşa până la o nouă astfel de situaţie. Pentru a se remedia această situaţie este necesară depunerea Declaraţiilor rectificative (D112) cu modificările de rigoare. Pentru urgenţele medicale, ȋn vederea deschiderii calităţii de asigurat, temporar/manual, vă rugăm să ne transmiteţi adeverinţa de salariat”.