Ce este pașaportul de carbon, documentul care care limitează călătoriile. Fiecare cetățean va avea o cotă anuală fixă, pe cartelă
Publicat pe 25.01.2024 la 09:09 Actualizat pe 25.01.2024 la 09:09
Oficialii Uniunii Europene s-au gândit să rezolve problema care afectează destul de tare poluarea planetei. Pentru că va fi nevoie de sacrificii mari pentru a ne salva planeta, cu toții trebuie să contribuim la acest pas. Ei bine, această paradigmă este avută în vedere de oficialii Uniunii Europene atunci când se gândesc să limiteze călătoriile cetățenilor din statele membre. Iată ce este pașaportul de carbon!
- UE pregătește pașaportul de carbon, care limitează călătoriile
- fiecare cetățean va avea o cotă anuală fixă, pe cartelă
Puțini știu, însă, cu cât călătorește mai mult un cetățean, cu atât crește și poluarea asociată cu deplasarea dintr-un punct în altul.
UE pregătește pașaportul de carbon, care limitează călătoriile
Ei bine, alocarea cotei anuale de carbon per călător european va fi consemnată pe o cartelă care, în mod implicit, va limita călătoriile. De asemenea, la nivel global, amprenta medie anuală de carbon a unei persoane se apropie de patru tone.
Cu toate acestea, pentru a salva planeta, cetățenii ar trebui să emită maxim două tone de carbon anual, până în anul 2050. Mai exact, acest lucru se echivalează cu aproximativ două zboruri dus-întors între Londra și New York.
Cum a apărut ideea "pașaportului de carbon"
Concret, ideea pașaportului de carbon presupune că fiecărui călător să i se atribuie o cotă anuală de emisii pe care să nu o poată depăși. Ei bine, aceste cote urmează apoi să raționalizeze călătoriile.
Mai mult decât atât, un concept similar a fost discutat de Parlamentul britanic în anul 2008, fiind abandonat la momentul respectiv din cauza complexității sale și a previzibilei opoziții din partea publicului.
Cu toate acestea, se știe că amprenta medie anuală de carbon a unei persoane din Statele Unite ale Americii este de 16 tone, fiind printre cele mai ridicate rate din lume.
De cealaltă parte, în Regatul Unit, acest indicator se situează la 11,7 tone, adică de peste cinci ori mai mult decât nivelul recomandat de Acordul de la Paris pentru a menține creșterea temperaturii globale sub 1,5 grade Celsius față de nivelurile preindustriale.
Astfel, pentru că umanitatea să păstreze șanse reale de a împiedica încălzirea globală să depășească o creștere a temperaturii de două grade Celsius față de nivelurile preindustriale, amprenta medie de carbon la nivel mondial trebuie să scadă la mai puțin de două tone până în 2050.
Ce țări europene pun stavilă călătoriilor civile cu avionul
Cu toate acestea, unele țări europene au început să ia măsuri pentru a reduce călătoriile cu avionul încă înainte ca pașaportul de carbon să fie oficializat la nivel comunitar.
Astfel că, începând cu data de 1 aprilie 2023, în Belgia, pasagerii care zboară pe distanțe scurte și cei de la bordul aeronavelor mai vechi suportă taxe majorate. Acest lucru a venit pentru a-i determina să ia în calcul forme alternative de călătorie.
La doar două luni distanță, și Franța a decis să interzică zborurile interne pe distanțe scurte, în situația în care aceeași călătorie poate fi făcută cu trenul în două ore și jumătate sau mai puțin.
CITEȘTE ȘI: Pașaport pentru copii 2024. Ce acte sunt necesare pentru pentru eliberarea documentului de călătorie