FACIAS: Bonusuri de peste 4 milioane de euro la Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A.

De Oana Vacarusi.
Publicat pe 29.07.2025 la 16:11
Actualizat pe 29.07.2025 la 16:11
În anul 2024, Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” Constanța S.A. a alocat 30.487.000 de euro pentru cheltuielile de personal la care se adaugă alte 4 milioane de euro reprezentând bonusuri salariale. Ordonanța austerității, așa-numita „Ordonanță Trenuleț”, nu a vizat în niciun fel conducerea și angajații acestei companii. Pentru anul 2025, Ministerul Transporturilor a aprobat acestei companii în anul 2025 un buget și mai mare doar pentru cheltuielile cu personalul, în valoare de 35.673.000 de, dintre care 4,247 milioane de euro în bonusuri salariale.
- Bonusuri de peste 4 milioane de euro la Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A.
- Ministerul Transporturilor a aprobat acestei companii în anul 2025 un buget și mai mare doar pentru cheltuielile cu personalul
FACIAS: Bonusuri de peste 4 milioane de euro la Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A.
Conform datelor analizate de Fundația pentru Apărarea Cetățenilor Împotriva Abuzurilor Statului (FACIAS), în cadrul Campaniei „Închideți Robinetul Risipei!”, conducerea societății beneficiază de venituri considerabile, în absența unor indicatori clari de performanță și fără o evaluare reală a eficienței. În răspunsul transmis către FACIAS, Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța acordă bonusuri de performanță pentru achitarea plăților restante, productivitatea muncii exprimată valoric per angajat mediu și cheltuielile efectuate. Din lista indicatorilor de performanță lipsesc indicatori precum volumul traficului de mărfuri prin Portul Constanța, care, în 2025, a înregistrat o scădere semnificativă de 27%, respectiv 40%, comparativ cu aceeași perioadă din 2024.
Lipsa unor criterii clare și obiective de performanță este subliniată și de Curtea de Conturi. Într-un raport de audit recent, aceasta a constat că „Nici contractele de mandat ale administratorilor provizorii, nici cele ale administratorilor numiți definitiv, nu au cuprins obiective și criterii de performanță”, în contradicție cu prevederile OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă. Totodată, Curtea a arătat că „nu a fost efectuată evaluarea anuală a performanțelor administratorilor de către Adunarea Generală a Acționarilor, în baza indicatorilor de performanță stabiliți prin contractul de mandat”, pentru că acești indicatori nu existau.
Compania este condusă de un Consiliu de Administrație format din 7 membri și o echipă executivă alcătuită din 5 directori. Directorul general al companiei a încasat în 2024 un salariu net de 379.811 lei (echivalentul a peste 6.000 de euro lunar). În total, cheltuielile cu salarizarea directorilor și administratorilor s-au ridicat la 4.605.842 lei în 2024.
În legătură cu toate cazurile de companii identificate în cadrul campaniei „Închideți Robinetul Risipei!” și aflate în subordinea Ministerului Transporturilor, FACIAS a solicitat ministrului să sesizeze Corpul de Control pentru a efectua o analiză a acestor entități și să dispună măsuri concrete în cazurile de lipsă de performanță sau risipă a fondurilor publice.