Noile reguli pentru vechimea în muncă. Ce trebuie să știe românii, când își calculează pensia
De Ilinca Lunca.
Publicat pe 11.07.2023 la 09:00
Actualizat pe 11.07.2023 la 09:00
Vechimea în muncă este un subiect important pentru angajații din România, mai ales pentru cei care se apropie de pensionare. Ei bine, Guvernul a făcut noi schimbări și a itrodus noi reguli în acest sens de care românii trebuie să știe neapărat atunci când își calculează pensia.
- Ce trebuie să adaugi dacă vrei să calculezi vechimea ta în muncă
- Regulile de care trebuie să ții cont
Angajații din România trebuie să țină cont de regulli noi dacă își doresc să își calculeze vechimea în muncă sau să o verifice, atunci când este deja calculată. Guvernul a introdus noi reguli pe care niciun angajat care se pregătește să iasă la pensie nu trebuie să le ignore. Una dintre noutăți este faptul că și concediul medical se ia în considerare în acest calcul.
Noile reguli pentru vechimea în muncă
Toți românii își doresc să aibă o pensie cât mai mare, iar pentru acest lucru au nevoie, printre alte criterii, și de ani mulți de muncă. Chiar dacă unii angajați preferă să își cumpere vechimea, există și cazuri în care poți să ai vechime mare.
Așadar, din acest an, concediul de odihnă, concediul de incapacitate temporară de muncă din cauza unor accidente sau boli profesionale, concediul de maternitate sau de îngrijire al copilului, se vor adăuga în calculul pentru vechimea în muncă.
Acest lucru se întâmplă pentru că deși aceste persoane nu au muncit într-o perioadă îndelungată, Guvernul consideră că sunt considerate în legislație ca stagii de cotizare. Astfel, orice angajat care în ultimele 12 luni a realizat venituri din salarii, venituri din actvități independente, din drepturi de proprietate intelectuală, activități agricole și orice activitate supusă impozitului pe venit, poate să primească concediu pentru creșterea copilului de până la doi ani. Acestea vor fi considerate vechime în muncă.
De ce documente ai nevoie pentru recalcularea pensiei
Pensiile românilor urmează să fie recalculate, astfel că este important ca fiecare beneficiar să știe anumite detalii despre veniturile pe care le încasează. Ca să ți se recalculeze pensia ai nevoie de documente precum o cerere, carnetul de muncă în original și o copie care să arate perioada cerută, cartea de identitate în original și copie. Cererea de care au nevoie pensionarii poate fi descărcată de pe site-ul oficial al Casei Naționale de Pensii Publice.
Citește și: Categoria de angajați care nu va beneficia de cumulul pensie-salariu. Ce prevede noul proiect