Românul care a inventat avionul. Povestea ţăranului plecat din satul Surducul Mic, care a schimbat lumea! Tot ce nu ai știut despre Traian Vuia
De Oana Vacarusi.
Publicat pe 12.08.2022 la 17:31
Actualizat pe 12.08.2022 la 17:31
În zilele noastre, avionul este cel mai rapid si important mijloc de transport. Mai mult, zborurile au devenit o parte obișnuită a vieții de zi cu zi în ultimele decenii. Cine e românul care a inventat avionul. Povestea ţăranului plecat din satul Surducul Mic, care a schimbat lumea! Tot ce nu ai știut despre Traian Vuia.
- Românul care a inventat avionul
- Povestea ţăranului plecat din satul Surducul Mic, care a schimbat lumea
- Tot ce nu ai știut despre Traian Vuia
Pe data de 18 martie 1906, visul românului Traian Vuia a prins aripi. Acesta a hotărât atunci că trebuie să dovedească faptul că un aparat mai greu decât aerul poate zbura, propulsat de propriul motor. Astfel, în ziua respectivă, după-amiaza, „Vuia 1” pornea motorul și deschidea un nou capitol în istoria aviației. După ce a rulat 50 de metri pe sol, avionul, realizat dintr-un cadru de țevi de oțel, cu aripi bombate, din pânză, s-a ridicat la înălțimea de 1 metru și a zburat pe o distanță de 12 metri. A fost un zbor scurt pentru un avion, dar un salt uriaș pentru omenire.
Românul care a inventat avionul
Traian Vuia s-a născut într-o familie de ţărani din satul Surducul Mic, în Banat (astăzi localitatea îi poartă numele). Scrisul şi cititul le-a învăţat la şcoala din Bujor, apoi a urmat restul claselor elementare la şcoala din Făget. A absolvit Liceul de stat din Lugoj, iar în 1892 a susţinut examenul de bacalaureat.
Și-a continuat apoi studiile la Budapesta, la Şcoala Politehnică şi la Facultatea de Drept, unde a şi obţinut doctoratul în ştiinţe juridice, după ce a susţinut lucrarea cu titlul Militarism şi industrialism, regimul de statu şi de contractu. Pentru că nu a avut posibilități financiare, nu a absolvit Şcoala Politehnică.
Visul lui Traian Vuia a fost acela de a zbura, așa că a început să efectueze calcule pentru planurile unei maşini de zbor, iar în anul 1902 a plecat la Paris, dorind să construiască în capitala Franţei un „aeroplan-automobil”. Familia sa a fost cea care l-a sprijinit și a contribuit semnificativ cu sume de bani pentru a începe construcţia avionului său. La sfârşitul anului 1905 avionul era gata şi a fost testat pentru prima oară. În timpul acestui test avionul a rulat pe sol o distanţă destul de lungă. Pe data de 5 februarie 1906, Traian Vuia a mai făcut un test cu avionul său, dar nu s-au obţinut rezultate datorită vremii nefavorabile. La 6 martie, o nouă tentativă de ridicare de la sol a avionului, dar acesta nu s-a putut desprinde de la sol.
Povestea ţăranului plecat din satul Surducul Mic, care a schimbat lumea
Pe data de 18 martie 1906, visul românului Traian Vuia a prins aripi și la propriu, și la figurat. Aparatul de zbor al lui Traian Vuia a pornit de pe loc cu ajutorul propriului său motor, a rulat cca 50 metri, apoi s-a desprins de la sol şi a zburat 12 metri la o înălţime de 1 metru. Un vânt lateral puternic a făcut ca aparatul să nu poată zbura mai mult, dar premiera era realizată: primul zbor mecanic din istoria omenirii fusese înfăptuit.
Traian Vuia şi-a continuat cercetările în domeniul tehnicii şi după anul 1907. El a organizat un atelier-laborator pentru cercetarea elicelor, iar împreună cu Marcel Yvonneau a conceput câteva modele originale de elicoptere.
În timpul primului război mondial, Traian Vuia a lucrat pentru armata franceză, în cadrul Serviciului de invenţii, contribuind la perfecţionarea aviaţiei militare aliate.