Senatul a eliminat măsurile de interzicere a circulației persoanelor. Alte modificări aduse proiectului pentru starea de alertă
Publicat pe 13.05.2020 la 08:39 Actualizat pe 13.05.2020 la 08:53
Senatul a modificat, ieri, proiectul de lege întocmit de Guvern, privind instaurarea stării de alertă. Printre cele mai importante schimbări se numără eliminarea măsurilor de interzicere a circulației persoanelor, carantină și de izolare, dar și prevederile privind numirea de șefi de spitale.
Senatul a modificat, ieri, proiectul de lege întocmit de Guvern, privind instaurarea stării de alertă. Printre cele mai importante schimbări se numără eliminarea măsurilor de interzicere a circulației persoanelor, carantină și de izolare, dar și prevederile privind numirea de șefi de spitale.
Marți seara, plenul Senatului a trecut proiectul de lege privind instaurarea stării de alertă, însă numai după ce acesta a suferit o serie de modificări esențiale. Acesta a fost transmis mai departe Camerei Deputaților, care este for decizional.
Modificările aduse proiectului de lege
În amendamentul adoptat de Comisia Juridică a Senatului este prevăzut că se „elimină din legea Guvernului toate măsurile propuse pentru izolare, carantină, interzicerea circulației persoanelor și vehiculelor în locurile și, după caz, în intervalele orare stabilite, restrângerea sau interzicerea organizării și desfășurării unor mitinguri, demonstrații, procesiuni, concerte sau a altor tipuri de întruniri, în spații deschise, precum și a unor întruniri de natura activităților culturale, științifice, artistice, religioase, sportive sau de divertisment, în spații închise. ”
În argumentarea pentru decizia lor, senatorii au explicat că proiectul de lege are la fond OUG care reglementează starea de alertă, un OUG care a fost deja contestat ja CCR, conform Digi24.
-Starea de alertă se instituie de Guvern, prin hotărâre, la propunerea ministrului de interne și se supune încuviințării Parlamentului în termen de 5 zile. Dacă Parlamentul respinge solicitarea, starea de urgență încetează de îndată.
-Valabilitatea documentelor se prelungește și pentru perioada stării de alertă și la 90 de zile după.
-Pe durata stării de alertă se pot deschide terasele cu respectarea măsurilor de protecție sanitară.
-Rămân măsurile care prevăd deschiderea magazinelor care au ieșire în stradă, a frizeriilor și a cabinetelor stomatologice. Senatul prevede însă obligația comercianților de a asigura măști atât personalului cât și clienților.
-Ministrul Sănătății nu mai poate numi, suspenda din funcție și elibera persoanele care ocupă funcții de conducere în unitățile sanitare aflate în subordinea primăriilor și consiliilor județene. Conform amendamentului adoptat în comisia juridică, ministrul Sănătății doar coordonează activitățile de prevenire și combatere a efectelor pandemiei de COVID-19 și funcționarea unităților sanitare.
-Managerii de spital sau alți șefi de instituții pot fi suspendați din funcție, doar dacă neîndeplinirea atribuțiilor de serviciu are legătură cu criza COVID-19, iar suspendarea încetează imediat după ce se termină starea de alertă.
-Instituțiile publice pot angaja personal fără concurs doar pe durata stării de alertă.
-A fost eliminat articolul care prevedea posibilitatea ca raportul de serviciu al funcționarilor publici să se poată rezilia fără acordul acestora.
-Autoritățile sunt obligate să dispună măsuri de protecție pentru angajații români care muncesc în străinătate.
-CNSSU (Comitetul Național pentru Situații de Urgență) va avea un rol redus, fiind organismul care propune măsuri, nu cel care le dispune.
-Se pot desfășura online examenele de licență, masterat sau susținerea tezelor de doctorat.
-Pe durata stării de alertă, autoritățile locale sau județene pot susține financiar cluburile sportive.
-Senatul a elminiat prevederile prin care se puteau face achiziții publice de bunuri și servicii de necesitate imediată în gestionarea situației de urgență pentru care se impune starea de alertă, prin negociere directă fără publicare.