Vedetele Black Friday 2020 – bătălia cataloagelor
De Redactia Spynews.ro.
Publicat pe 23.11.2020 la 12:48
Actualizat pe 23.11.2020 la 12:50
Anul acesta are loc cea de-a 10-a ediție Black Friday în România, o sărbătoare a shoppingului apărută în SUA, dar care a devenit între timp un fenomen mondial. La fiecare ediție, data de începere a evenimentului este un pic mai devreme. În mod tradițional, însă, Black Friday are loc în următoarea zi după Ziua Recunoștinței, care este întotdeauna sărbătorită în ultima zi de joi a lunii noiembrie.
- Vedetele Black Friday 2020
- Bătălia cataloagelor
Anul acesta are loc cea de-a 10-a ediție Black Friday în România, o sărbătoare a shoppingului apărută în SUA, dar care a devenit între timp un fenomen mondial. La fiecare ediție, data de începere a evenimentului este un pic mai devreme. În mod tradițional, însă, Black Friday are loc în următoarea zi după Ziua Recunoștinței, care este întotdeauna sărbătorită în ultima zi de joi a lunii noiembrie.
Acest lucru înseamnă că în 2020, Black Friday ar fi trebuit să fie în mod oficial în data de 27 noiembrie. Marii comercianți, însă, au tot interesul să „fure startul”, așa că anul acesta, ziua norocoasă pentru vânătorii de reduceri a picat într-o zi de vineri, 13 noiembrie. Iar Black Friday este, de fapt, Black Weeks, deoarece aceste reduceri se vor tot aplica până la finalul lunii.
Tinerii au dat năvală pe siteurile specializate în oferte
Reducerile au fost anunțate chiar mai devreme, încă din luna octombrie, prin intermediul cataloagelor de produse ale comercianților. Conform siteurilor specializate în cataloage, ziua de 13 noiembrie a fost așteptată cu sufletul la gură, unul dintre acestea cunoscând un număr record de vizitatori - 184.000 într-o singură zi. Majoritatea acestora au fost din București și județele Timiș, Cluj, Iași și Brașov. Au de cele mai multe ori vârste uprinse între 25 și 44 de ani, iar magazinele cele mai căutate în acea zi au fost Emag, Altex, Jumbo, JYSK și Pepco.
Află mai jos care au fost cei mai activi comercianți conform analizei cataloagelor online dedicate Black Friday.
Electrocasnicele dictează ritmul jocului
Atunci când ne gândim la reducerile de Black Friday, ne gândim în primul rând la electrocasnice. Cei care au transformat Black Friday într-un fenomen național au fost eMag, cu ediția din anul 2011. Nici în 2020 aceștia nu se dezmint - la ora dimineții de 13 noiembrie când evenimentul a început aveau deja 260.000 vizitatori pe site, cu 18% mai mult decât anul precedent. Oamenii au comandat peste 55.000 de produse în primele 10 minute.
Liga 1 a reducerilor la electrocasnice are câțiva jucători consacrați. Ce îi leagă pe aceștia? Graba de a da startul! Altex a lansat două cataloage dedicate evenimentului – primul fiind pe 29 octombrie. Promoțiile de la Altex se termină abia pe 2 decembrie, așa că dacă aveți de făcut vreun cadou cuiva drag de sărbători, încă aveți timp să alegeți ceva pe măsură.
Flanco a început chiar mai devreme, pe 25 octombrie, atrăgând atenția că și pentru ei aceasta este cea de-a 10-a ediție. Media Galaxy a mers pe aceeași strategie din două ediții, prima cu începere în octombrie, urmată de varianta din 19 noiembrie, în care promite „oferte noi, stocuri noi”. Atenți la ce face concurența, PC Garage a ieșit cu catalogul de Black Friday tot în octombrie, promițând „mai mult timp, mai multe produse, mai multe reduceri”
Ce putem observa este că niciunul dintre marii jucători pe piața comerțului de electrocasnice nu și-a permis să ignore acest eveniment. Însă și că reducerile aplicate își pierd un pic din atractivitate prin această perioadă îndelungată în care pot fi accesate. Având în vedere că anumite campanii publicitare din timpul anului se referă la concepte stranii precum „Black Friday de vară”, este clar că termenul de Black Friday capătă tot mai mult sensul de „reduceri” și mai puțin de „reduceri masive, de durată scurtă, pentru care lumea se calcă în picioare.”
Și supermarketurile își scot electrocasnicele la înaintare
Nici pentru marile supermarketuri din România data de 13 noiembrie nu a fost suficient de devreme, așa că majoritatea au vrut să se asigură că nu ratează startul și și-au lansat ofertele de Black Friday încă de la începutul lunii. Pentru oferta sa de produse nealimentare, Metro Cash & Carry a inaugurat Black Friday Toată Luna, în prim plan cu un televizor LED cu diagonala de 80 cm la un preț de 400 de lei.
Nici Cora nu s-a lăsat mai prejos, oferind posibilitatea clienților săi să cumpere în 18 rate fără dobândă în catalogul valabil între 13 și 26 noiembrie. Iar apoi, la nici o săptămână mai târziu, a lansat „Black Friday Continuă”, cu reduceri de 20% la anumite categorii de electrocasnice, valabile până la finalul lunii. Și alți jucători de pe piața supermarketurilor, precum Carrefour sau Selgros, s-au întrecut în oferte de... electrocasnice.
Probabil că premiul pentru originalitatea abordării ar trebui să meargă la Mega Image. Aceștia au renunțat la Black Friday și au inaugurat... Black Luni-Miercuri. Dar nu au electrocasnice.
Haine și încălțăminte cu reduceri masive
Articolele de îmbrăcăminte și încălțăminte sunt printre cele mai vândute produse de Black Friday exceptând electrocasnicele. Așa că dacă ne uităm la cataloagele marilor lanțuri din România dedicate evenimentului putem observa aceeași tendință de a acoperi cu reducerile o perioadă cât mai îndelungată, însă observăm și că reducerile sunt, procentual, mai mari. Astfel, Deichmann a aplicat în săptămâna 13-20 noiembrie Black Week, cu reduceri de 50% la articole selectate. Și Intersport a avut reduceri la fel de mari, în timp ce Fashion Days a plusat cu reduceri de până la 80% și promisiunea că are cele mai mici prețuri din an, în timp ce concurența de la About You a încercat să contracareze cu 70%.
La zece ani de la apariția Black Friday, puțini comercianți își permit să ignore această oportunitate de a ademeni cât mai mulți clienți, cu speranța că aceștia vor deveni fideli. Cele trei categorii de magazine de mai sus sunt cele mai active, însă găsim numeroase alte cataloage doldora de reduceri, din domenii precum casă și grădină, farmaceutice și multe altele. Timp și bani să avem să profităm de toate ofertele!