12 motive pentru care securitatea magazinului tău online este importantă
Una dintre cele mai mari provocări ale afacerilor desfășurate în online este securitatea. Mai ales atunci când la mijloc sunt date sensibile, precum carduri de credit sau informații personale. Securitatea pe internet este un subiect extrem de delicat iar utilizatorii sunt oricum destul de reticenți când vine vorba de a-și introduce datele personale pe site-urile furnizorilor de utilități, de exemplu, sau chiar și ale autorităților locale. Magazinele online, care lucrează direct cu banii clienților, nu fac nici ele excepție. Mai ales în cazul lor, folosirea celor mai moderne și performante sisteme de securitate online este obligatorie.
- 12 motive pentru care securitatea magazinului tău online este importantă
Lipsa unui sistem foarte bine pus la punct poate expune platforma de eCommerce pe care o folosești la atacuri cibernetice, datele și informațiile clienților fiind foarte vânate de hackeri. Aceștia caută continuu breșe și zone nesecurizate corespunzător pentru a le exploata. Tocmai de aceea, asigură-te că setările de securitate sunt corect configurate și funcționale. Ce poți face în primă fază, în acest sens?
Alege un hosting bun. Costurile pentru lansarea unui magazin online, de la design până la introducerea produselor în baza de date, sunt considerabile. Nu poți risca să pierzi toată peste noapte. De aceea, este recomandat să optezi pentru provideri cu tradiție, de încredere, care-ți pun la dispoziție servere dedicate și un grad de securitate maxim.
Folosește o platformă sigură. Cele mai populare platforme de eCommerce sunt în general și cele mai sigure. Proprietarii lor investesc sume considerabile în acest aspect. Iar numărul mare de clienți îi obligă pe dezvoltatori să respecte cele mai stricte standarde de protecție și să le updateze permanent. E obligatoriu ca platforma pe care o folosești să fie mereu actualizată la ultima versiune.
Fă back-up regulat la date. Dacă ai magazinul online pe un VPS (server privat virtual), fișierele tale sunt separate de cele ale altor utilizatori și sunt în siguranță. Dar, ținând cont că vorbim de sute sau mii de produse, poze, descrieri, mai toate introduse manual și o bază de date imensă cu clienții și informațiile lor personale, nu strică să implementezi o soluție de back-up. E soluția cea mai bună în cazul unui „dezastru” informatic.
Poate mai grave decât un atac cibernetic sunt urmările acestuia. Aproape mereu, încrederea cumpărătorilor este cea mai afectată. Dacă datele mai pot fi recuperate, când se instalează neîncrederea, afacerea ta poate ajunge rapid „pe butuci”. Din fericire, există destul de multe instrumente care să te pună la adăpost. Însă trebuie să le implementezi din timp, preventiv, nu după un eventual incident neplăcut.
- Securizează accesul în panoul de administrare. Primul pas e să schimbi numele administratorului din „ADMIN” în orice altceva, pentru că userul default e primul cu care încearcă hackerii să se logheze. Suplimentar, poți limita accesul pe baza de IP și poți activa notificările pe email pentru accesul neautorizat.
- Implementează un certificat SSL. E soluția ideală pentru a securiza și cripta conexiunile dintre platforma ta și utilizatori. În plus, prezența unui astfel de certificat plătit, marcată în browser prin apariția unui lacăt în bara de adresă și schimbarea prefixului în https://, le conferă utilizatorilor încrederea că datele lor sunt în siguranță. Totodată, din 2017, site-urile care nu folosesc certificate de securitate sunt penalizate de motoarele de căutare, în special de Google.
Apariția unui atac informatic poate avea și alte consecințe grave asupra funcționării site-ului și chiar asupra vânzărilor:
- blocarea serverului, prin suprasolicitarea conexiunii de către boți infiltrați de hackeri
- contaminarea platformei cu viruși, troieni sau viermi informatici care pot infecta și calculatoarele utilizatorilor
- monitorizarea de către concurență a prețurilor, a inventarului și a strategiilor de marketing
- blocarea coșului de cumpărături cu comenzi uriașe, fictive, pentru a indisponibiliza anumite produse
- modificarea prețurilor produselor, pentru a fi achiziționate ieftin sau chiar gratis
- apariția de produse fantomă sau pagini pe care nu le-ai creat niciodată, care bulversează utilizatorii
- furtul bazei de date de clienți, care ulterior e vândută scump pe dark web
- redirecționarea clienților spre alte site-uri
- deturnarea plăților efectuate de clienți către conturile hackerilor
- intrarea magazinul pe „lista neagră” a Google sau a aplicațiilor anitivirus
Cu o valoare de peste 4,3 miliarde de euro la finele lui 2019, potrivit Asociaţiei Române a Magazinelor Online, platformele românești de eCommerce sunt în continuă expansiune. Ceea ce le face extrem de atractive pentru hackerii care caută surse de venit ilicite sau doar să facă rău. Și care aproape mereu găsesc o portiță în acest scop. Iată de ce securizarea magazinelor online, cu sisteme tot mai sofisticate și moderne, este o necesitate din ce în ce mai pregnantă.