Afacerea comunistă care reînvie în România. Produsul pe care toată lumea îl consuma este scos din nou la vânzare
Un antropolog culinar, pe nume Caius Merșa, va reînvia o afacere comunistă în România, mai exact în Timișoara. Fiind pasionat de bucătăria și istoria românească, specialistul vrea să scoată din nou la vânzare un produs pe care toată lumea îl consuma, în cadrul unui concept asemănător cu cel existent înainte de Revoluție.
- O afacere comunistă reînvie în România
- Produsul pe care toată lumea îl consuma va fi din nou la vânzare
Antropologul culinar Caius Merșa, fost concurent la Chefi la cuțite, a început demersurile pentru a reînvia în România o afacere comunistă. Românul a înregistrat brandul la OSIM și vrea să deschidă renumitul Lacto Bar original în Timișoara, până la începutul anului 2023.
Lacto Bar, o afacere comunistă, reînvie în România
Lacto Bar era un brand românesc de restaurante/ localuri cu autoservire, apărut pe la sfârșitul anilor 60, întâi la București, apoi în mai toate marile orașe. În principal se vindeau lactate: lapte, lapte bătut, iaurt, chefir. Totodată, includea autoservire cu produse preparate și ținute în vitrine cu becuri radiante și preparate pentru mic dejun sau prânz ușor: ouă ochiuri, omletă, crenvursti cu muștar, mămăligă cu brânză și smântână ori orez sau gris cu lapte. Tot aici se mai vindeau și produse de patiserie, iar clienții serveau totul la mese înalte, fără scaune.
„Nu vreau să dezamăgesc, dar atunci când eram înfometați până peste măsură, dacă îți permiteai să te duci să mănânci în centru, ziceai că e cel mai bun din lume. Și nu era cel mai bun. Era un iaurt de <doi lei>. Dacă cineva ți-ar aduce acum iaurtul ălă și ți l-ar da să-l mănânci, ai rămâne dezamăgit. Nu a fost un gust extraordinar, doar că nu aveai cu ce să compari. Știm ce vremuri erau. Omului flămând îi place orice. Repet, iaurtul ăla nu era deloc bun, dar astăzi știm să facem un iaurt foarte bun”, a transmis Caius Merșa, potrivit Adevărul.
După Revoluție, Lacto Bar-urile au dispărut, dar în ultimii ani s-a mai încercat deschiderea unor afaceri de tip „lactobar”, la Oradea sau Cluj. Totuși, acestea nu păstrau conceptul original.
„Nimeni nu a preluat brandul în adevărata substanță a lui. Intențiile au fost bune, dar trebuia mult mai mult. Trebuie să înțelegem ceva important. Lacto Bar nu e chiar o idee românească. A apărut cu mult timp înainte să facem și noi. Am văzut Milk Bar în Australia, am văzut în Anglia, la început de secol XX . L-a preluat și Ceaușescu, așa cum a fost preluată și Dacia. Eu vreau să creez metafora de lângă. Ceea ce doresc neapărat este să vând lactate la ambalaje din sticlă, nu din plastic, nu din carton. Borcanul de iaurt, borcanul de sana, de lapte bătut, sunt embleme ale gustului care sigur vor veni înapoi. Vreau să reînviem ideea de patiserie românească, pentru că avem”, a mai spus Merșa.
Caius Merşa este absolvent al Facultăţii de Arte din Timişoara, dar este pasionat de bucătărie, el fiind cel care a importat în România conceptul de Supa-bar (un restaurant-bar în care se vinde exclusiv supă la pahar). Timișoreanul face, în prezent, cercetare culinară la un centru de antropologie din cadrul Universităţii de Vest și își face doctoratul despre “istoria, hermeneutica și filosofia bucătăriei românești”, primul de acest fel din România.