Anunț important pentru șoferi! Noi schimbări în Codul Rutier, propuse de MAI: Introducerea vitezei medii și modificări la amenzi și permise
Publicat pe 14.10.2025 la 15:50 Actualizat pe 14.10.2025 la 15:50
În cursul zilei de azi, reprezentanții Ministerului Afacerilor Interne au prezentat, prin chestorul Bogdan Despescu, secretar de stat în MAI, principalele măsuri și modificări legislative la Codul Rutier propuse în cadrul proiectului „Siguranță în Trafic”, parte a eforturilor de reformare a sistemului rutier românesc.
- Viteza medie, introdusă în Codul Rutier
- Ce trebuie să știe șoferii
Potirvit informațiilor, proiectul propus aduce o serie de măsuri legislative menite să îmbunătățească siguranța rutieră, să digitalizeze serviciile pentru șoferi și să optimizeze organizarea traficului în România.
Noi schimbări în Codul Rutier, propuse de MAI
Una dintre propunerile legislative prevede implementarea unui sistem național de monitorizare rutieră – e-SIGUR, care va deveni operațional de la 1 ianuarie. Acest sistem va utiliza peste 700 de camere mobile ale Poliției Române pentru a identifica abaterile din trafic, iar camerele de la CNAIR și administrațiile locale vor fi, de asemenea, integrate în rețea.
Șoferilor le va fi calculată viteza medie cu care circulă pe un tronson de drum.
Pentru a fluidiza procedurile și a degreva polițiștii rutieri de sarcini administrative, MAI a propus simplificarea procesului de sancționare:
- Dacă proprietarul este și conducătorul obișnuit al vehiculului, procesul-verbal va fi transmis direct și considerat comunicat automat.
- Dacă proprietarul nu este șoferul, are posibilitatea să indice identitatea celui care a condus, iar în acest caz, procesul-verbal devine nul, fără alte formalități.
De asemenea, va fi introdus și conceptul de viteză medie, folosit deja în alte state europene, ca metodă de sancționare a excesului de viteză. În ceea ce privește parcarea și oprirea neregulamentară, sancțiunile vor fi aplicate direct proprietarului vehiculului, fără aplicarea de puncte de penalizare. Procesul-verbal va fi comunicat printr-un autocolant lipit pe parbriz.
Viteza medie este o metodă modernă de monitorizare a traficului care măsoară viteza cu care un vehicul parcurge un segment de drum, de la un punct A la un punct B. Spre deosebire de radarele tradiționale, care înregistrează viteza într-un singur punct, sistemul de calcul al vitezei medii se bazează pe distanța și timpul parcurs între cele două puncte. Acest sistem permite o verificare continuă a comportamentului în trafic pe o distanță mai mare, oferind un control mai eficient asupra respectării limitelor de viteză.
Implementat deja în multe țări europene, precum Austria, Olanda, Spania și Bulgaria, acest sistem are scopul de a îmbunătăți siguranța rutieră și de a descuraja viteza excesivă, mai ales pe drumurile naționale și autostrăzi. Dacă viteza medie depășește limita legală, șoferii pot primi amendă chiar dacă nu au fost opriți de poliție.
Reguli flexibile pentru benzile dedicate transportului public
Un element central al proiectului este digitalizarea completă a relației dintre șoferi și autorități, prin intermediul platformei HUB. Printre funcționalități se numără:
- Transmiterea online a cererilor, notificărilor și documentelor pentru permise auto.
- Vizualizarea digitală a probelor (ex. fotografii cu abaterea).
- Posibilitatea de a preda permisul suspendat virtual, prin confirmarea online a perioadei de suspendare.
- Declararea online a accidentelor ușoare (fără victime), cu eliberarea rapidă a autorizației de reparație.
- Notificări prin SMS, e-mail sau aplicație mobilă pentru șoferii înrolați în sistem.
- Pentru persoanele care nu au acces la mijloace digitale, MAI va crea mecanisme de sprijin și asistență, astfel încât nimeni să nu fie exclus de la accesarea acestor servicii moderne.
- Prin introducerea acestui sistem și în România, autoritățile urmăresc reducerea numărului de accidente grave, în special pe drumurile naționale și pe autostrăzi, printr-un control mai eficient și echitabil al respectării limitelor de viteză.
De asemenea, sistemul are avantajul de a nu putea fi „ocolit” de șoferi, întrucât monitorizează comportamentul pe o distanță mai lungă, și nu doar într-un punct izolat, notează antena3.ro.