Volanta - ce este și de ce se poate defecta?

Volanta - ce este și de ce se poate defecta? © https://pixabay.com/photos/clutch-disk-flywheel-automotive-2755549/

Volanta este o piesă ce se găsește sub capota mașinii și al cărei rol este foarte important în angrenajul oricărui autoturism. Forma acestei componente este una de disc, iar masa și inerția ei sunt foarte mari. Parte a motorului cu ardere internă, volanta colaborează cu arborele cotit, a cărei mișcare o uniformizează. Asemenea oricărei componente a unui autoturism, și volanta se poate defecta din diferite cauze, iar identificarea defecțiunilor și a potențialelor cauze este foarte importantă pentru evitarea unor neplăceri mai mari. 

Rolul volantei 

Rolul volantei implică, pe lângă ajustarea mișcării arborelui cotit, în așa fel încât ea să fie uniformă, și transmiterea cuplului motor la sistemul de transmisie. Totodată, această piesă contribuie la pornirea motorului. Impactul volantei asupra arborelui cotit este foarte important, pentru că acesta din urmă este supus la două influențe de care trebuie cumva protejat. Pistonul acționează asupra arborelui cotit pe cursa sa de destindere, astfel că nu generează un lucru mecanic continuu. De asemenea, mecanismul bielă-manivelă are mișcări alternative, la o viteză care nu este constantă, ceea ce determină mișcări neuniforme ale arborelui cotit. Aici intervine volanta care, prin masa și inerția sa, asigură stocarea energiei mecanice pe cursa de destindere a pistonilor. Energia stocată este transmisă de la motor către consumatori. Discul de ambreiaj este cuplat cu volanta pe partea dinspre motor, iar acest lucru determină importanța volantei în transmiterea cuplului motor spre cutia de viteze. Volanta nu este o piesă complicată, dar are un rol esențial în buna funcționare a mașinii. 

De ce se defectează volanta?

Durata de viață a volantei nu este una foarte lungă, însă cauza pentru care cele mai multe piese de acest tip se defectează pornește, de cele mai multe ori, de la șofer. Prin folosirea incorectă a ambreiajului și a frânei de motor, șoferul poate provoca degradarea componentei înainte ca aceasta să își atingă limitele. Pentru a evita stricarea prematură a volantei, este recomandat un stil de condus lipsit de agresivitate. Printre manevrele periculoase pentru volantă se numără frâna de motor bruscă, folosirea excesivă a ambreiajului, mai ales apăsarea lui continuă la semafor și plecatul de pe loc cu un motor semi-ambreiat. 

Cum știi că trebuie schimbată volanta?

Simptomele unei volante defecte sunt destul de evidente. Există două potențiale defecțiuni ale acestei piese: spargerea sau dezechilibrarea. Cea mai comună este dezechilibrarea, care poate fi identificată prin intermediul modului în care mașina reacționează la plecarea de pe loc. În cazul în care volanta este dezechilibrată, mașina va tremura ușor, în timp ce atunci când stă la ralanti, motorul o să tremure destul de puternic. De altfel, toate aceste simptome își fac apariția doar la viteze mici, pentru că la viteze mai mari apare fenomenul de autoechilibrare a volantei, iar vibrațiile nu se mai simt. Volanta se dezechilibrează în momentul în care discul de ambreiaj este uzat și nu mai calcă uniform, provocând strâmbarea piesei menită să uniformizeze mișcarea arborelui cotit. Spargerea volantei este un fenomen destul de rar și care apare, în general, din cauza defectelor de fabricație. Dacă piesa crapă sau se sparge, bucăți din ea se vor desprinde și va apărea dezechilibrul. Așadar, vibrațiile la viteze mici ar trebui să fie un semn suficient de clar că volanta trebuie măcar verificată, dacă nu chiar schimbată. Poți achiziționa volantă pe autohut.ro, la prețuri accesibile. 

Ce implică schimbarea volantei? 

Această componentă nu este una tocmai ieftină, dar nici frecvența schimbării nu ar trebui să fie una ridicată. În general, în cazul motoarelor de tip Diesel, volanta se schimbă odată cu discul de ambreiaj. Vestea bună este că, în cazul motoarelor pe benzină, volanta este mai mică și defectarea ei se produce mult mai rar, așadar înlocuirea se face la intervale foarte mari de timp. 

Vibrațiile la viteze mici și la plecatul de pe loc sunt un indiciu clar al faptului că există posibilitatea ca volanta să se fi dezechilibrat. Se impune o vizită la service pentru o diagnosticare, pentru că în cazul în care alegi să ignori semnele, există șansa ca dezechilibrul să se agraveze și să ducă la distrugerea cutiei de viteze. 


facebook whatsapp twitter pinterest
A1.ro
Antena3

Mai mult 

DivaHair.ro
Clair.ro
ROMANIATV.NET
Știri GSP.RO

vezi mai multe 

Observator.tv
AntenaStars.ro
BZI.ro