Prețul petrolului a revenit la cel dinaintea războiului dintre Rusia și Ucraina. Ce spune ministrul Virgil Popescu: „Benzinăriile ar trebui...”
Publicat pe 15.07.2022 la 16:56 Actualizat pe 15.07.2022 la 16:56
Ieri, 14 iulie 2022, cotația de petrol a scăzut cu peste 5% şi prețul acestuia a revenit la cel dinaintea războiului dintre Rusia și Ucraina, fiind afectat de temerile cu privire la o recesiune care ar ameninţa cererea de petrol, în contextul unei inflaţii record în SUA şi în zona euro. Iată ce spune Virgil Popescu, ministrul Energiei!
- Prețul petrolului a revenit la cel dinaintea războiului
- Ce spune Virgil Popescu, ministrul Energiei
AFP, citat de Agerpres, relatează că în ziua de joi, 14 iulie 2022, cotația de petrol a scăzut cu peste 5% şi prețul acestuia a revenit la cel dinaintea războiului dintre Rusia și Ucraina, fiind afectat de temerile cu privire la o recesiune care ar ameninţa cererea de petrol, în contextul unei inflaţii record în SUA şi în zona euro. Ce spune ministrul Energiei, Virgil Popescu.
Prețul petrolului a revenit la cel dinaintea războiului
În cursul zilei de ieri, cotaţia la barilul de ţiţei Brent din Marea Nordului, cu livrare în luna septembrie, era în scădere cu 3,67%, până la 95,93 dolari. În același timp, cotaţia barilului de ţiţei american West Texas Intermediate (WTI), cu livrare în luna august, era în scădere cu 4,40%, la 92,04 dolari. Temerile cu privire la încetinirea cererii de petrol au şters ușor câştigurile înregistrate după începerea războiului dintre Rusia și Ucraina de la data de 24 februarie, moment în care cotaţia ţiţeiului a urcat până la niveluri fără precedent după criza financiară din anul 2008.
Aceste două cotaţii de referinţă pentru petrolul mondial au revenit la nivelul de dinaintea începerii războiului dintre Rusia și Ucraina, momente în care barilul de ţiţei Brent evolua între 95 şi 99 de dolari, iar barilul de ţiţei american West Texas Intermediate evolua între 90 şi 94 de dolari.
Așadar, chiar dacă am revenit la prețul dinaintea declanșării războiului, atât preţul ţiţeiului Brent, cât şi preţul ţiţeiului american West Texas Intermediate este cu 22% mai mare decât era în perioada similară a anului 2021, în condiţiile în care în a doua jumătate a anului 2021, perturbările pe partea de ofertă şi perspectivele războiului au influenţat cotaţiile încă înainte de debutul acestuia.
Comisia Europeană şi-a revizuit ieri, în jos, previziunile de creştere pentru euro, atât în anul 2022, cât şi în anul 2023, la 2,6% în anul 2022, respectiv la 1,4% în anul 2023. Prognozele de inflaţie au fost revizuite în sus. Așadar, se preconizează că inflaţia urmează să atingă un nivel maxim de 8,4% în al treilea trimestru al acestui în zona euro, după care va scădea semnificativ, ajungând la sub 3% în ultimul trimestru al anului 2023, atât în zona euro, cât şi în Uniunea Europeană.
Conform analiştilor, o nouă majorare a dobânzii de politică monetară ar pune în mare pericol consumul, principalul motor al economiei americane, ceea ce ar duce imediat la contracţia economiei şi ar avea un impact majorat asupra cererii de petrol. De asemenea, o nouă majorare de dobândă din partea Fed ar susţine şi mai mult zona de dolar, lucru care ar afecta și puterea de cumpărare a investitorilor de pe piaţa petrolieră care utilizează alte valute. India este acuzată că ia petrol ieftin din Rusia, îl rafinează și îl vinde mult mai scump în Europa și în Statele Unite ale Americii.
Ce spune Virgil Popescu, ministrul Energiei
Virgil Popescu a fost întrebat de ce nu scade şi preţul la benzinării, dacă tot a scăzut prețul barilului, iar el a răspuns:
„E o întrebare foarte legitimă şi ar trebui ca, după această scădere de preţ, să asistăm şi la o scădere a preţului la benzină mă aştept în principal. De ce vă spun la benzină, în principal, pentru că România produce mai multă benzină din petrol decât poate consuma şi suntem exportatori de benzină, preţul barilului a scăzut, ar trebui să urmeze o scădere a preţului la benzină, la motorină ar trebui să urmeze şi acolo o scădere, dar acolo noi şi cumpărăm jumătatea din cantitatea pe care o consumă România, pentru că producţia de motorină este mai mică decât consumul, iar cotaţia motorinei nu a scăzut în procent la fel de mult, dar a scăzut şi acolo.
De asemenea, ordonanţa nu a fost obligatorie, a fost voluntară, cine a vrut să participe în mod voluntar şi-a asumat de la început această scădere de preţ. Eu cred că vom asista în perioada următoare şi la o corecţie în jos a preţului la carburant. Să vedem în zilele următoare, pentru că trebuie să vedem în zilele imediat următoare că se întâmplă ceva în bine cu preţul la benzină şi apoi cu preţul la motorină sau poate în acelaşi timp cu preţul la benzină. Aşa ar fi normal, aşa ar fi corect, aşa ar trebui să procedeze reţelele mari de benzinării care ar trebui să fie corecte cu românii. În momentul când scade costul de achiziţie, să scazi şi preţul, aşa cum atunci când ai justificat, a crescut cotaţia petrolului, a crescut cotaţia motorinei, ai ridicat preţul”, a explicat Virgil Popescu, ministrul Energiei.