România riscă să nu mai aibă absolut nicio restricție de la 15 mai. Fără măsuri, fără amenzi, fără stat: „Va fi haos”
Publicat pe 13.05.2020 la 09:55 Actualizat pe 13.05.2020 la 10:00
România se află într-o situație extraordinară, care ar putea să ne aducă un 15 mai ca înainte de începutul pandemiei. Chiar dacă a fost anunțat faptul că 14 mai este ultima zi de stare de urgență și că 15 mai va fi prima zi de stare de alertă, decizia finală este în mâinile Curții Constituționale, iar un vot negativ ar putea să ne aducă zile fără absolut nicio restricție.
România se află într-o situație extraordinară, care ar putea să ne aducă un 15 mai ca înainte de începutul pandemiei. Chiar dacă a fost anunțat faptul că 14 mai este ultima zi de stare de urgență și că 15 mai va fi prima zi de stare de alertă, decizia finală este în mâinile Curții Constituționale, iar un vot negativ ar putea să ne aducă zile fără absolut nicio restricție.
Lucrurile stau cam așa. Starea de alertă este reglementată printr-un OUG din 2004, adoptat de Guvernul Năstase. Acest OUG a fost contestat la CCR de Avocatul Poporului, Renate Weber, la 16 ani de la adoptarea acestui OUG. Abia acum vom afla dacă este constituțional sau nu.
Cele mai multe voci spun că nu. CCR a tăiat deja în fașă amenzile date pe perioada stării de urgență, considerate neconstituționale. În condițiile în care libertățile fundamentale ale românilor ar urma să fie constrânse prin OUG, ci nu prin lege organică, șansele ca OUG din 2004 să pice sunt foarte mari.
„Din moment ce Curtea a respins OUG pe libertatea de mişcare, probabil va respinge şi OUG din 2004 privind starea de alertă, pentru că e vorba tot de drepturi îngrădite printr-o ordonanţă de urgenţă, nu printr-o lege”, au precizat surse politice pentru Adevărul.
Acest OUG este dezbătut astăzi, 13 miercuri, de CCR. În cazul în care trece, România intră în stare de alertă de pe 15 mai. În cazul în care nu, România va intra într-o perioadă de câteva zile de gol legislativ, în care pică toate reglementările, măsurile și sancțiunile construite de Guvern.
România riscă un weekend ca înainte de pandemie
Există scenariul al doilea, cel al stării de alertă prin intermediul legii organice. Guvernul a realizat un proiect de lege privind starea de alertă ce a avut la bază tot OUG din 2004, acesta urmând să fie adoptat de Parlament. Proiectul a fost deja modificat masiv în Senat, iar Camera Deputaților va da un aviz final tot miercuri.
Și atunci există probleme. Odată adoptată de parlament, legea va sta pe tușă două zile, timp în care poate fi contestată la CCR. Nu există excepții. Abia pe urmă, și anume vineri, va putea fi promulgată de Președinte. O altă problemă: legea prevede că proiectul va intra în vigoare abia la trei zile de la promulgare.
Așadar, starea de alertă nu va putea fi instaurată mai devreme de luni.
„Va fi haos. Dacă OUG din 2004 pică la CCR, vineri nu va exista stare de alertă din punct de vedere legal. Ar fi trebuit ca legea adoptată de Parlament să apară în Monitorul Oficial cel târziu luni-noapte. Deci termenul e deja depăşit”, a explicat Elenina Nicuț, avocat.
O a treia posibilitate ar sta în mâinile Președintelui. Klaus Iohannis are posibilitatea, dacă dorește, să prelungească starea de urgență timp de câteva zile, cât să acopere acest gol legislativ.