Uite ce-ar trebui să se întâmple la înmormântarea mamei surorilor Gabor!
Publicat pe 26.08.2013 la 00:08 Actualizat pe 26.08.2013 la 22:47
Veronica Bulai, mama surorilor Gabor, va fi înmormântată astăzi la ora 13:30 într-un cimitir din Bacău. Şi în Moldova, ca şi în celelalte regiuni ale ţării, există nişte obieciuri de îngropare a mortului care cu siguranţă vor fi respectate şi de rudele Veronicăi Bulai.
Veronica Bulai, mama surorilor Gabor, va fi înmormântată astăzi la ora 13:30 într-un cimitir din Bacău. Şi în Moldova ca şi în celelalte regiuni ale ţării, există nişte obieciuri de îngropare a mortului care cu siguranţă vor fi respectate şi de rudele Veronicăi Bulai.
În unele zone din Moldova, după înhumare, potrivit practicilor şi credinţelor populare, rudele mortului dau peste mormânt un cocoş viu ''nesângeros''. Pâinea şi vinul, grâul şi viţa de vie apar in ceremonialul funerar românesc atât dinainte de crestinism, cât mai ales in cel creştin. Mâncând pâinea si bând vinul transformate, în timpul Sfintei Liturghii, în trupul şi sângele lui Hristos, creştinul se uneşte cu Acesta, făcând să crească, în acelaşi timp, relaţiile dinlăuntrul unitaţii Bisericii ca trup al lui Hristos. De asemenea, este cunoscut un obicei: să se scoată un pom din pământ, cu rădăcină cu tot, care, după ce este folosit ca suport al pomenilor, se răsădeşte la mormânt, lângă cruce. După încheierea ceremoniei în anumite zone ale ţării pomul rămâne în livada celui care îl dă de pomană, îl îngrijeşte, iar roadele sunt culese de cel care l-a primit. În unele sate pomul pomenilor se face dintr-un vârf de brad, iar în jumătatea nordică a Moldovei din săgeţi de şindrilă. Pomul, încărcat cu fructe, porumbei şi scăriţă din aluat, prosop, cană de apă, lumânări şi împodobit cu hârtie colorată, este scuturat de mai multe ori în drum spre cimitir sau la mormânt, unde se înfinge lângă cruce. Cel care il duce ia prosopul agăţat în pom şi o sumă de bani. În Maramureş şi, izolat, în zonele etnografice, pomii fructiferi se sădesc, după înmormântare, chiar la căpătâiul mortului, cimitirul capătând aspectul unei livezi de meri. Indiferent de regiune, toate obiceiurile şi practicile legate de "marea trecere" se bazează pe credinţa că cei vii pot ajuta prin rugăciuni si fapte bune sufletul celui plecat în veşnicie.