10 bănci din România anchetate pentru creșterea ROBOR. Consiliul Concurenței face investigații
Consiliul Concurenței efectuează mai multe anchete la zece bănci importante din România. Aceștia analizează creșterea ROBOR-ului care a fost substanțial în ultimele luni. Cu toate acestea, vicepreședinta BCR, Dana Dima nu le recomandă românilor să treacă la IRCC.
- Consiliul Concurenței anchetează zece bănci din România
- Dana Dima nu recomandă trecerea la IRCC
Creșterea ROBOR i-a făcut pe români să își regândească de două ori cheltuielile. Ratele la bancă au crescut datorită ROBOR-ului, iar Consiliul Concurenței a început să facă investigații la cele mai mari zece bănci din țară.
Zece bănci din România sunt anchetate pentru creșterea ROBOR-ului. Acestea sunt BCR, Banca Transilvania, BRD-SocGen, Raiffeisen Bank, Ing Bank, UniCredit Bank, Cec Bank, OTP Bank, Intesa Sanpaolo România, EximBank.
BNR a afișat astăzi ROBOR-ul la trei luni având indicele de 8,19%. Se află în scădere față de luni, când era de 8,31%. Rata de politică monetară este de 6,25%. ROBOR se calculează ca o medie aritmetică a dobânzilor cotate la băncile ce participă la acest proces de calcul din intervalul 10:45-11:00. Acesta bănci vor fi dispuse să plaseze depozite și celorlalți participanți.
Mugur Isărescu, Guvernatorul Băncii Naționale a României (BNR) a transmis în cadrul unei conferințe în luna august că băncile au crescut ROBOR-ul foarte mult, deși nu era nevoie.
„Nivelul ROBOR ar trebui să se învârtă între dobânda la facilitatea de depozit (n.r- 4,5%) şi cea la împrumuturi de ultimă instanţă (rata Lombard – 6,5%). Nivelul la care a ajuns acum Robor, în principal cel la 3 luni care este mai sensibil, arată că băncile au cam sărit calul”, a declarat Isărescu.
Nu este recomandată trecerea la IRCC
Vicepreședintele BCR, Dana Dima, nu le recomandă românilor să treacă la IRCC, deși este la jumătate față de ROBOR. Soluțiile pe care le oferă pentru creditele luate înainte de 2019 sunt refinanțarea și trecerea pe o dobândă fixă.
„Considerăm ca fiecare caz sau client să fie discutat cu un consilier pentru a vedea soluţia corectă. Pentru că noi am luat aceste măsuri de 7-10 ani, observăm faptul că nu sunt probleme la clienţii noştri. Nu avem un portofoliu de clienţi şi credite care să fi dat un semnal de alarmă privind neplata creditelor.“, a declarat Dana Dima pentru Ziarul Financiar.