Mic dicționar de modă - Ce înseamnă cei mai populari termeni de fashion
Publicat pe 28.08.2019 la 13:09 Actualizat pe 28.08.2019 la 13:18
Haute couture, pret-a-porter, ready-to-wear - sunt doar câțiva dintre termenii pe care îi întâlnim adesea în revistele de modă, dar și în vocabularul fashionistelor din întreaga lume. Cei mai mulți dintre acești termeni provin din limba engleză sau franceză, fără să aibă un termen de corespondență în limba română. De aceea, ne-am gândit că un mic dicționar de modă care să îi explice pe înțelesul tuturor ar fi foarte util pentru pasionatele de modă și nu numai.
Haute couture, pret-a-porter, ready-to-wear - sunt doar câțiva dintre termenii pe care îi întâlnim adesea în revistele de modă, dar și în vocabularul fashionistelor din întreaga lume. Cei mai mulți dintre acești termeni provin din limba engleză sau franceză, fără să aibă un termen de corespondență în limba română. De aceea, ne-am gândit că un mic dicționar de modă care să îi explice pe înțelesul tuturor ar fi foarte util pentru pasionatele de modă și nu numai.
Așadar, ce înseamnă cei mai populari termeni de fashion?
Ce reprezintă ”Haute-couture”?
Dacă ar fi să traducem mot-a-mot sintagma aceasta, am putea să spunem că haute couture înseamnă ”croitorie înaltă”. Aceasta este, de fapt, esența acestui concept, folosit frecvent pentru a descrie colecțiile ale celor mai prestigioși designeri vestimentari. Haute-couture definește, prin urmare, arta de a produce haine de lux, realizate manual. Mai concret, este vorba despre acele piese vestimentare unicat, create exclusiv după măsurile și preferințele clientului.
Se pare că moda haute couture a luat naștere în secolul al XIX-lea, atunci când doamnele care făceau parte din nobilimea franceză își demonstrau statutul social prin haine unicat, care nu puteau fi replicate.
Ce sunt colecțiile ”ready-to-wear”?
La polul opus ținutelor haute couture se află cele ”ready-to-wear”. Acest termen este utilizat frecvent pentru a descrie acele colecții ale brandurilor mari, care sunt accesibile, însă, publicului larg. Sintagma este sinonimă cu termenul de origine franceză ”pret-a-porter”.
De regulă, colecțiile de haine ready-to-wear sunt prezentate, la fel ca cele haute couture, cu un sezon în avans, astfel: în luna ianuarie au loc show-urile colecțiilor pentru următoarea vară, iar în iulie cele pentru următoarea toamnă.
Ce este garderoba capsulă?
În ultima vreme, consilierii vestimentari ne îndeamnă tot mai des să ne creăm propria așa-numita garderobă capsulă. Având în vedere că acesta este un termen relativ nou în industria modei din țara noastră, nu ar trebui să te simți stânjenită că nu cunoști semnificația sa.
Ei bine, garderoba capsulă este aceea care conține un număr limitat de piese, care pot fi folosite pentru a obține mai multe ținute. Acest lucru nu înseamnă că trebuie să în în dulap un anumit număr de piese vestimentare, ci doar să investești în haine care să poată fi ușor de integrat în tot felul de outfituri. Iată câteva dintre piesele vestimentare care ar trebui să se regăsească într-o garderobă minimalistă:
Tricouri albe/negre;
Jeanși negri;
Jacheta de piele;
Little Black Dress;
Cămăși albe, simple;
Pantofii stiletto;
Ce reprezintă un lookbook?
Dacă ești pasionată de modă, probabil ai auzit până acum termenul de ”lookbook”. Acesta reprezintă, de fapt, o compilație de imagini în care este prezentată colecția următoare a unui designer.
Lookbook-urile pot fi utile mai ales pentru brandurile de haine și accesorii (inclusiv bijuterii), care nu organizează show-uri de modă, dar care doresc să-și prezinte colecția într-o manieră cât mai creativă și mai profesională. Totodată, acestea sunt un puternic instrument de marketing, atât pentru brandurile mici cât și pentru cele arhicunoscute.
Un lookbook este destinat celor care vor să cunoască noua colecție a unui anumit designer și celor care caută inspirație pentru ținutele lor.
Ce este un pop-up shop?
Conceptul de pop-up shop este unul pe care americanii îl cunosc foarte bine și definește un magazin de retail a cărui activitate nu durează mai mult de câteva săptămâni sau chiar zile. Un astfel de magazin este utilizat de marile branduri pentru a vinde mostre de produs sau pentru a-și promova diverse campanii.
Dacă vrei să descoperi și alți termeni des folosiți în lumea modei, consultă glosarul pe care l-au creat cei de la epantofi. Vei regăsi aici informații utile despre anatomia pantofilor și nu numai!