Panourile de plexiglas în școlile din România: necesitate sau bani aruncați? Ce spun specialiștii
Publicat pe 03.09.2020 la 16:21 Actualizat pe 03.09.2020 la 16:21
Așa cum era de așteptat, școlile își vor redeschide porțile în condiții speciale de siguranță. Deși elevii vor fi obligați să poarte masca de protecție, în unele școli, unde distanțarea fizică nu este posibilă, s-a decis montarea unor panouri de plexiglas. Ce părere au specialiștii.
- Noi măsuri pentru deschiderea școlilor.
- Băncile vor avea montate panouri de plexiglas.
- Este o măsură utilă, din moment ce elevii oricum poartă măști?
Data de 14 septembrie va însemna deschiderea școlilor în condiții speciale, nemaivăzute până acum. Cu toate că s-a hotărât ca atât elevii cât și profesorii și personalul auxiliar al unităților de învățământ să poarte, în mod obligatoriu, mască, Guvernul a decis că acest lucru ar putea să nu fie suficient pentru protejarea sănătății.
Așadar, în clasele în care distanțarea socială nu este posibilă, băncile vor trebui dotate cu panouri de plexiglas, care să împiedice transmiterea coronavirusului.
„Atunci când un copil strănută sau vorbeşte mai tare, există o anumită posibilitate de transmitere a virusului. Sunt aerosoli care gravitează, acele micropicături care se pot împrăştia chiar dacă foloseşti mască, în anumite situaţii. E un risc mic, dar el există şi, din cauza asta, distanţa compensează, dacă vreţi, imperfecţiunile măştii”, a spus doctorul Alexandru Rafila, reprezentantul României la Organizația Mondială a Sănătății, pentru Libertatea.
Potrivit datelor de pe site-ul licitațiilor publice, multe școli din România au achiziționat deja astfel de separatoare.
Bani cheltuiți degeaba sau o necesitate absolută în școli?
Reprezentantul României la OMS, Alexandru Rafila, a explicat faptul că este nevoie de separatoare de plexiglas în clase deoarece, „e un risc mic, dar el există şi, din cauza asta, distanţa compensează, dacă vreţi, imperfecţiunile măştii. Şi atunci, dacă nu se poate să se păstreze distanţa, se montează separatoare”.
Totuși, Rafila a transmis că masca ar putea fi suficientă pentru protecția tuturor, dar „soluția perfectă” nu există nicăieri în lume.
„Interesul este ca oamenii să-şi trimită cu încredere copiii la şcoală. Dar nu există nicio soluţie perfectă. Masca perfectă este cea care se foloseşte în spaţiile pe care le numim „albe”, unde nu circulă microbi. Dar, dacă am una care îmi oferă protecţie peste 90%, este bună.”, a explicat acesta.
În continuare, a afirmat că după părerea sa, panourile ar putea fi o măsură de protecție exagerată, pentru care se alocă resurse mult prea mari.
„Nu aloci 90% din resurse ca să previi 2% din transmitere. Trebuie să utilizezi resursele proporţional cu eficacitatea măsurii pe care o iei.”, a completat Alexandru Rafila.
Cu toate că școlile s-au grăbit să cumpere panourile, nu a fost impus niciun fel de standard despre cum ar trebui să arate sau să fie montate. Transparența lor este esențială, întrucât elevii trebuie să vadă perfect la tablă. De asemenea, materialul ar trebui să fie rezistent la șocuri, astfel încât copiii să nu sufere accidentări.
Reporterii Libertatea au luat legătura și cu Conf. univ. dr. Elena Lăzureanu. La rândul său, aceasta a fost întrebată dacă consideră că panourile sunt o necesitate, ori masca de protecție este suficientă.
„Firesc, apare întrebarea: ”masca, singură, nu e eficientă?”. – Din păcate, niciuna dintre măsurile de precauţie care se iau, mască, despărţitor, distanţare fizică, nu are eficienţă de 100%. Şi atunci, cu cât sunt mai multe pragurile acestea de despărţire, cu atâta eficienţa, în mod normal, creşte.”, a explicat medicul.