Când și cum se bea Aghiasma Mare, apa sfințită de Bobotează
Publicat pe 04.01.2024 la 15:03 Actualizat pe 04.01.2024 la 15:03
Pe data de 6 ianuarie este o sărbătoare mare și importantă în calendarul creștin ortodox, și anume Botezul Domnului sau Boboteaza. În acea zi se sfințește și Aghiasma Mare. Iată când și cum se bea apa sfințită de Bobotează!
- Când și cum se bea Aghiasma Mare
- Totul despre apa sfințită de Bobotează
În rândurile de mai jos îți vom explica cum și când se bea Aghiasma Mare, apa sfințită de Bobotează. Iată ce ar trebui să ai în vedere despre această tradiție veche!
Ce este Aghiasma Mare și ce putere are
Aghiasma Mare, cunoscută ca fiind apa sfințită la Bobotează, este caracterizată printr-o putere sfințitoare și tămăduitoare considerabil mai mare în comparație cu Aghiasma Mică. În tradiția noastră, Aghiasma este atât apa sfințită, cât și ritualul slujbei pentru sfințirea ei.
Această Aghiasmă păstrează o prospețime, curățenie și plăcere gustativă remarcabilă, asemenea momentului în care este extrasă din izvor. Apa sfințită este folosită pentru stropirea persoanelor și obiectelor care necesită exorcizare, curățare sau sfințire.
Fiecare familie este îndemnată să păstreze o parte din Aghiasma de la Bobotează într-un vas curat și într-un loc de cinste. Se consumă cu respect și cuviință în zilele de post sau ajunare, sau în sărbătorile importante, în special după participarea la slujbă, mai ales atunci când nu se împărtășesc.
Putem să stropim casa, curtea, grădina, animalele, chiar și culturile și livezile cu Aghiasma Mare, pentru a le proteja de influențe nefaste. În situații de boală, avem și posibilitatea de a o consuma cu încredere.
Această apă, având în ea darul și puterea divină a Sfântului Duh, a manifestat adesea minuni, vindecând bolnavii, închizând rănile, oferind protecție împotriva relelor, necazurilor și pericolelor. Ca o regulă generală, Aghiasma Mare se consumă întotdeauna pe nemâncate, înainte de Liturghie, cu credință și reverență față de Dumnezeu.
Cum se bea corect Aghiasma Mare
Este o practică tradițională ca ortodocșii să consume Aghiasma Mare timp de 8 zile consecutive, începând din ajunul Bobotezei și până la încheierea praznicului, adică până pe data de 14 ianuarie.
După această perioadă, consumul ei este rezervat doar după Spovedanie. În mod special, cei care sunt împiedicați să se împărtășească pot găsi alinare în consumul Aghiasmei, urmat de participarea la anafură. Atunci când ne împărtășim, Aghiasma este luată după Sfânta Împărtășanie, fiind mai mică în dimensiuni, în timp ce în cazul consumului exclusiv al anafurii, Aghiasma precede acest act liturgic, fiind de dimensiuni mai mari decât anafura.
Diferențe între Aghiasma Mare și Aghiasma Mică
Aghiasma Mare și Aghiasma Mică sunt două tipuri de apă sfințită în tradiția creștină ortodoxă, iar diferențele dintre ele se referă la momentul sfințirii, utilizările specifice și importanța lor în practica religioasă.
Aghiasma Mare este sfințită în mod tradițional în ziua de Bobotează, pe data de 6 ianuarie, pentru a marca botezul lui Isus Hristos în Iordan, în timp ce Aghiasma Mică poate fi sfințită în orice moment al anului și este adesea utilizată pentru nevoi mai mici și slujbe locale.
Se crede că Aghiasma Mare are o putere sfințitoare și tămăduitoare mai mare, având în vedere momentul său de sfințire asociat cu un eveniment important din viața lui Hristos. Aghiasma Mică este folosită și ea în scopuri sfințitoare și tămăduitoare, dar se consideră că puterea ei este mai modestă în comparație cu Aghiasma Mare.
Aghiasma Mare este folosită în mod tradițional pentru sfințirea caselor, a bisericilor și a altor obiecte sacre. Este, de asemenea, consumată în unele circumstanțe specifice, cum ar fi în zilele de post sau în cazuri de boală. Aghiasma Mică este adesea folosită pentru sfințirea obiectelor personale, a locurilor mici sau pentru nevoi curente. Se folosește și în slujbe locale.