Ce înseamnă o alimentaţie sănătoasă

Ce înseamnă o alimentaţie sănătoasă © pexels

Din cauza evoluţiei noastre ca specie, în toate domeniile de activitate, fie el tehnologic, medical, economic sau infrastructural, mâncarea şi implicit mâncatul au devenit dintr-o necesitate de supravieţuire şi reproducere în principal şi în plan secundar o plăcere, într-o activitate care se aseamănă în multe cazuri cu un viciu, la cât de mult rău poate aduce sănătăţii, atât fizice cât şi psihice. Acest lucru are o strânsă legătură şi cu uşurinţa cu care ne procurăm în zilele noastre mâncarea şi cantitatea imensă de alimente şi produse alimentare pe care le avem la dispoziţie. 

Identificarea necesarului de calorii

Nu ar trebui să mâncăm mai mult decât avem nevoie pentru a fi sănătoşi şi a ne desfăşura activităţile zilnice. Dar cât avem nevoie să mâncăm? Pentru a răspunde la această întrebare specialiştii în domeniu au conceput o serie de formule de calcul, dar din cauza multitudinii de variabile (vârstă, sex, înălţime, greutate actuală, sănătatea metabolismului, nivelul de activitate fizica, etc.) valorile sunt doar relative. Pentru cei pasionaţi de cifre veţi găsi pe internet o multitudine de calculatoare care să vă spună cu exactitate necesarul dumneavoastră caloric.  Noi vom rămâne la cifra cea mai vehiculată şi acceptată de 2000 de kcal pentru un adult sănătos. De aici mai puteţi adăuga sau scădea, în funcție de obiectivul fiecăruia, cu menţiunea că o restricţie calorică prea drastică poate dăuna sănătăţii.

Asigurarea unui raport  optim de macronutrienţi ( proteine, grăsimi, carbohidraţi) şi  aport de micronutrienţi (vitamine şi minerale)

Procentele recomandate de macronutrienţi într-o alimentaţie sănătoasă sunt de 50-55% carbohidraţi (90% carbohidraţi complecși și doar 10% simpli), aici nu trebuie să uităm nici fibrele alimentare, cu un necesar de aproximativ 14 g/ 1000 kcal, grăsimi 25-30% (o treime formată din grăsimi saturate şi restul din grăsimi mono şi polinesaturate) şi proteine 10-20% (formate în proporţie de 50% origine animală şi 50% origine vegetală). 

Plecând de la aceste cifre şi cu ajutorul unui jurnal alimentar, şi a unei bune organizări a meselor de peste zi veţi reuşi să vă asiguraţi un raport optim de macronutrienţi.

În ceea ce priveşte aportul de vitamine şi minerale, acesta poate fi acoperit prin consumarea unei diversităţi cât mai mare de legume, leguminoase, fructe, seminţe, oleaginoase, proteine din cât mai multe surse.

Suplimentele alimentare

Acest capitol este unul relativ nou în alimentaţia noastră, dar care a cunoscut o dezvoltare exponenţială în ultimii ani. Acest lucru şi poate din cauza faptului că doar alimentele, singure nu au mai putut oferi tot ceea ce avea nevoie organismul nostru. Modul în care mâncarea noastră este produsă, transportată, depozitată, pentru a face faţă imensei cereri la nivel global, a condus la o scădere a calităţilor nutriţionale a alimentelor. Un alt motiv pentru care suplimentele alimentare au câştigat un rol atât de important în cotidian este uşurinţa şi eficienţa cu care ne putem completa şi suplimenta nevoile funcţionale ale metabolismului nostru. Scăderea conținutului de vitamine şi minerale din anumite produse, o biodisponibilitate scăzută a anumitor micronutrienţi din alimente poate fi completată cu ajutorul suplimentelor ce conţin astfel de micronutrienţi. Dacă dorim să obţinem o masă musculară mai dezvoltată ori pentru a susţine masa musculară acumulată, apelăm la proteine pentru masă musculară. Dacă dorim să avem o gustare între mese care să conţină aportul de nutrienţi doriţi şi în acelaşi timp să evităm alimentele de tip fast-food, piaţa suplimentelor alimentare ne oferă şi aici o gamă largă de batoane proteice, gustări. 

O alimentaţie sănătoasă, în general, ar trebui să facă referire la un stil de viaţă sănătos, care nu ar trebui să ţină  doar de alimentele consumate ci şi de cele pe care ar trebui să le evităm, de activitatea fizică depusă, de starea generală de spirit avută. Toate acestea sunt într-o strânsă legătură pentru că organismul nostru este foarte complex, iar mecanismele sale de funcţionare pot fi dereglate, dar şi reparate atât prin ceea ce mâncăm dar şi prin celelalte lucruri pe care le-am enumerat. Deci atenţie la ceea ce mâncaţi, dar nu vă limitaţi  doar la atât. Nu uitați că „sportul este un izvor de sănătate şi prospeţime, un factor de longevitate”, după cum zicea Ana Aslan.


facebook whatsapp twitter pinterest
A1.ro
Antena3

Mai mult 

DivaHair.ro
Clair.ro
ROMANIATV.NET
Știri GSP.RO

vezi mai multe 

Observator.tv
AntenaStars.ro
BZI.ro